För skojs skull!

(Bilden är tagen hos Spårvagnssällskapet Ringlinien i Göteborg.)
Det känner de flesta igen. Men, bara för att man kallas på möten så behöver man inte per automatik gå dit – det gäller att prioritera och värna tid och energi, och att kommunicera. Dessutom behöver inte alla vara på alla möten, det blir det inte mer demokrati av.
Att delta på just de punkter som behövs, att arbeta med mötesdeltagande genom representation, att ha möten för just det som behöver föras dialog kring eller som väcker frågor och inte för ren information etc. är viktigt. Att ta kommando över mötesstrukturen.
Läs gärna mer här.
Det är en empirisk regel som också kallas 80/20-regeln.
Vilfredo Pareto var en (1848–1923), italiensk sociolog och nationalekonom som levde från mitten av 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Vilfredo Pareto visade på att 20% av italienska befolkningen innehade 80% av den egendomen som fanns i landet. Därifrån kommer namnet Pareto-principen.
Det är en observation som sedan i forskning har generaliserats och utvecklats inom såväl matematisk statistik och kvalitetsteknik som välfärdsforskning. Man brukar numera som Pareto-princip säga att 20% av dina insatser står för 80% av ditt resultat.
Alltså: vilka 2 av de 10 saker du gör – i livet eller på jobbet – är det som ger 80% av resultatet?
Det är det vi brukar kalla nyckelaktiviteter. De handlingar som är viktigast och som vi behöver se till att vi gör först. Tricket är att finna de punkterna…
Lite tankestoff så här innan helgen.
Nu är vi på plats på Elmia Nordic Rail-mässan. Vi delar monter med Nordic Infracenter som Solberga station AB är medfinansiärer i, montern går under namnet ”Framtidens järnväg”, och du finner oss i monter B05:68.
Läs mer om Nordic Rail här och hämta gratis entrébiljetter här.
Kom gärna och hälsa på oss i montern!
Det finns många typer av spår men vår VD Margareta Carlsson är lika glad i dem alla.
Ps. Visst ses vi väl på Nordic Rail-mässan nästa vecka?
Om en månad, den 1 november 2019, börjar nya regler för medicinska kontroller vid klättring med stor nivåskillnad vid mast- och stolparbeten att gälla.
Föreskriften Mast- och stolparbete (AFS 2000:6) gäller:
– master och stolpar, där det finns risk för att människor eller föremål störtar ned,
– stag, strävor, fasta tillträdesanordningar till master och stolpar och på konstruktionen monterad utrustning, där sådan risk finns,
– arbete i sådana master och stolpar samt
– stolpskor och deras användning.
Det är §6 som nu i version 2019:10 får en ändring så att den lyder:
”I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om medicinska kontroller i arbetslivet finns krav på att arbetsgivaren ska anordna medicinska kontroller med bedömning för tjänstbarhetsintyg för de arbetstagare som kommer att sysselsättas eller sysselsätts i arbete, som innebär klättring med en nivåskillnad på mer än 13 meter:
1. i stolpe,
2. på stege,
3. i träd, eller
4. liknande där risken finns att arbetstagaren
a) faller fritt eller okontrollerat, eller
b) hamnar i en situation där undsättning är försvårad.
Bestämmelser om sanktionsavgifter för den arbetsgivare som sysselsätter arbetstagare som inte har ett tjänstbarhetsintyg, finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om medicinska kontroller i arbetslivet.”
Läs mer här.
Som många vet utbildar vår Kenneth Sörestedt (bland annat) i truck, travers, fallskydd, mobila arbetsplattformar och lyftinrättningar. Så när vi är ute på besök i olika verksamheter vet vi allt som oftast var vi kan finna honom.
Har ni utbildningsbehov hos er? Kontakta oss så hjälper vi er.
Vi har precis skickat ut vårt nyhetsbrev för september månad.
Du kan läsa det genom att klicka här.
Och för att vara säker på att du får vårt nästa nyhetsbrev anmäl din mejladress.
Du får det du odlar, brukar man säga. Så vad odlar du?
Företagskultur innefattar normer, språkbruk, värderingar, gränser, seder och symboler.
Arbetsmiljön omfattar såväl arbetsuppgifternas utformning som fysiska, organisatoriska, sociala och tekniska faktorer.
Nordic Infracenter (NI) har intervjuat Erland Olausson som har uppdraget att utreda hur Infranords basunderhållskontrakt skulle kunna föras över till Trafikverket.
Alltså inte om det ska göras utan hur det skulle kunna göras, konsekvenser av det, och vilka delar i så fall, i det fall riksdag och regering skulle fatta ett sådant beslut.
Vi på Solberga station AB är medfinansiärer av Nordic Infracenter då vi anser samarbete och utveckling av järnvägen viktigt. Vi vill därför gärna dela vidare den artikel med information från intervjun som nu finns på NI:s hemsida.
Läs artikeln här: https://www.nordicinfracenter.se/2019/08/vem-skall-utfora-jarnvagens-basunderhallskontrakt-i-framtiden/