Nu lanserar vi ny e-kurs: MTO Järnväg!

Har du koll på samspelet mellan människan, tekniken och organiseringen?

Nu finns en ny e-kurs om MTO – människa, teknik och organisation! Anpassad för järnvägsbranschen!
Arbetar du med säkerhet och/eller arbetsmiljö ur olika perspektiv? Som chef, ledare, säkerhetssamordnare eller förbättringsledare? Eller har du kanske ett förtroendeuppdrag som arbetsmiljöombud eller skyddsombud? Då är det här en kurs för dig.
Att arbeta på ett sätt som är tryggt och säkert är en av grundpelarna i att vi ska kunna prestera väl och trivas på arbetet. För en god arbetsmiljö och ett gott säkerhetsarbete är samverkan mellan människan och tekniken och hur vi organiserar arbetet en viktig del. Där kommer MTO in i bilden.
MTO är ett perspektiv och samlat synsätt på hur människa, teknik och organisation påverkar varandra och hur samverkan dem emellan ser ut. En hållning och ett helhetsgrepp att använda både när man utreder saker som hänt och när man gör handlingsplaner framåt, exempelvis efter riskbedömningar eller inför förändringar av olika slag.
Jag har skapat e-kursen “MTO Järnväg” som vänder sig till alla som vill lära sig om MTO och arbetar i järnvägsbranschen, för här har jag kombinerat de krav som finns inom arbetsmiljölagstiftningen med de som gäller i järnvägslagstiftningen.
Kursen tar ca 1 timme att genomföra men jag rekommenderar att du avsätter 1,5-2 timmar för att också ha reflektionstid. När du gått kursen LOVAR jag att du har ökat din förståelse för de krav (för det finns lagkrav) och behov (för att ta helhetsgrepp på säkerhetsarbetet) som finns av MTO.
Varmt välkommen!

Självledarskap och arbetsmiljö

Igår självledarskap och idag arbetsmiljö på ”Rallarskolan” – alltid lika viktiga och roliga ämnen att undervisa i – för blivande gymnasieingenjörer. Idag har vi exempelvis pratat ergonomi. Vi har också resonerat kring målkonflikten som finns mellan jobba säkert i god arbetsmiljö och att jobba under tidspress med deadline. Hur förhåller vi oss till och hanterar den? Hur gör du i ditt jobb?

Ledarskap och arbetsmiljö

Nytt år. Vi önskar ett riktigt gott 2024 för er alla. Dags att tänka kompetensutveckling? Vi vill idag flagga för två öppna kurser på tema ledarskap respektive arbetsmiljö.

Utvecklande Ledarskap (UL) är en utbildning/utvecklingsresa inklusive 360-mätning för alla som vill bli bättre ledare, oavsett hur bra man redan är och oavsett om man är ny som ledare eller “en gammal räv”. Även för dig som leder andra exempelvis i en förening eller som konsult. Eller faktiskt leder dig själv i livet eller som ensamföretagare. Kursdagar 28 februari – 1 mars på internat med fortsättnings- och fördjupningsdag 12 april 2024. Plats: Hotell Ullinge mellan Eksjö och Nässjö. Deadline för anmälan 5 februari 2024. Mer information, inklusive utlåtanden från tidigare deltagare, finns här: https://www.atheragram.se/UL-var2024

Bättre Arbetsmiljö (BAM) är en arbetsmiljöutbildning som ger de grundläggande kunskaper som krävs för att arbeta aktivt med arbetsmiljön. Kursen omfattar en mängd områden från trivsel till säkerhet, friskfaktorer och riskfaktorer, lagar, regler och samverkan. Kursen ger dig trygghet i att veta vad som krävs av dig och organisationen, verktyg för att såväl finna som hantera risker, insikter i hur du kan arbeta förebyggande och kunskap om var du finner den information du behöver. Kursdagar 5 mars, 7 mars och 12 mars 2024. Plats: Hotell Högland i Nässjö. Deadline för anmälan 5 februari 2024. Mer information finns här: https://www.atheragram.se/BAM-var2024

Båda kurserna arrangeras av Atheragram Ledarskap som är ett av varumärkena i Solberga station AB.

(Bild: Pixabay/Peggy_Marco)

 

Stort tack för i år!

Vi vill gärna avsluta årets sista nyhetsbrev med ett stort och varmt TACK till alla er kunder, samarbetspartners, leverantörer och andra kontakter. Vi är så tacksamma för alla goda relationer och samarbeten och för att vi får bidra. Vi önskar er en riktigt fin jul- och nyårshelg och ser fram emot 2024 med tillförsikt och förväntan.

Även om vi kommer att ha koll på mejl fortlöpande så kommer vi att vara en del lediga under jul- och nyårshelgen så här på bloggen blir det nu tyst ett tag. Vi återkommer framåt 10 januari med nästa inlägg.

 

Bild: Pixabay/draconianimages.

Förlängt stöd till arbetsmiljöutbildning

Solberga Station järnvägskonsulter

Du vet väl om att du kan söka stöd till arbetsmiljöutbildning om du anlitar oss för att hålla den?

Solberga station AB är av Afa godkända anordnare av arbetsmiljöutbildningar. Det innebär att ditt företag kan få ekonomiskt stöd vid utbildningsinsatser där chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud på arbetsplatsen deltar tillsammans. Det är Afa Försäkring som hanterar ansökningar och stödet är i form av en delfinansiering av den utbildningskostnad företaget har. Nu har stödet förlängts så att man kan söka för utbildningar som slutförs till och med 2024-06-30.

Vi bistår dig gärna i att ta fram den utbildning som är bäst för just er. Stödet gäller för såväl grundläggande utbildning som vidareutbildning. Det kan även vara riktad utbildning kring exempelvis riskbedömningar, organisatorisk och social arbetsmiljö, hälsofrämjande ledarskap eller säkerhetskultur. Det kan vara fysiska eller digitala utbildningar. Läs mer här.

Läs mer om stödet från Afa här.

Nytt nyhetsbrev ute

Idag har vi skickat ut ett nytt nyhetsbrev skickats ut. I det förmedlar vi några erbjudanden från oss, nya lagar och regler samt vårt varma tack för i år. Nyhetsbrevet kan du läsa här.

Om du vill prenumerera på nyhetsbrevet så att du får det direkt i inkorgen så fyller du i din mejladress i det gula fältet du hittar längst ned på hemsidan här. Kom ihåg att bekräfta din mejladress i det mejl du får efter registrering.

Nyhetsbrevet skickas generellt ut en gång i kvartalet och innehåller information om nya lagar inom järnväg och andra inspel för reflektion på dessa områden. Vi berättar också om nyheter hos oss eller i våra tjänster, när sådana finns.

Varmt välkommen!

2023-12-14T13:44:03+01:002023-12-14|Lagar, Nyheter, Utbildning|

Öva i VR-miljö

Idag delar vi en liten film. Det är Jonas Karlsson på Nässjöakademin som filmat vår konsult Michael Carlsson med VR-glasögon som testar läget i en nyhet: Oskar och Mathias, två elever från Nackaakademin, utvecklar just nu tillsammans med Michael och aktörer på Nässjöakademin olika möjligheter att öva på exempelvis bangårdsarbete i VR-miljö. Spännande!

Den vikta godsvagnen i Storuman

På tema järnvägshistoria skriver vi idag om den vikta godsvagnen i Storuman.

En godsvagn är ju konstruerad för att klara stora laster, i första hand utbredda laster över hela vagnens längd men naturligtvis också för att klara punktlaster. På bilden ser vi en vagn där ramen har knäckts, vad som orsakade det lär vi aldrig få veta. Det finns inga synliga skador i vagnens ändar, det verkar alltså inte som att vagnen har blivit påkörd. Bilden är från 1973 och från Storuman. Vagnens nummer var SJ Om 21-74-361 7 933-7.

I ett dåtida SJ-dokument, SJH 636.1 SJ godsvagnar, utgåva 1 från år 1971 framgår att vagnen som mest fick lasta 21,5 ton om lasten åtminsone var utbredd på nio meters längd. Med lasten koncentrerad på 1,5 meter så hade lasten fått vara 14 ton. Det största tillåtna hjultrycket för ett fordon på vagnens lämmar och golv var 2 ton.

Det har nu snart gått 50 år. Vi lär aldrig få veta på vad som orsakade att denna vagn knippade sig.

Foto: Ulf Smedbo.

2023-11-29T07:49:45+01:002023-11-29|godsvagn, Järnväg, järnvägshistoria|

Arbetsmiljö på spåret

Igår höll vi arbetsmiljöutbildning med ett gäng blivande kontaktledningstekniker. Arbetsmiljö – livet på jobbet. Hur vi lever och verkar tillsammans så att alla är säkra, mår bra och presterar väl. Viktigt område för oss alla. Extra vikt lades vid tre områden:

  • Vilka rättigheter och skyldigheter jag själv har som anställd när det gäller arbetsmiljön.
  • Den egna hälsan och vikten av att ta hand om sig själv för att må bra, hålla och jobba säkert.
  • Ergonomi – att arbeta på ett för kroppen hälsosamt sätt i ett tungt och ansträngande yrke.

Efter att ha hälsat dem välkomna till järnvägsbranschen så hejar vi nu på dem och hoppas vi att de ska få en bra karriär i ett yrke som så väl behövs där ute.

Amtrak X 995

Tema järnvägshistoria handlar idag om Amtrak X 995.

Ett Rc-lok med amerikansk Amtrak-målning, märkt X 995, dessutom på Sävenäs lokstation i Göteborg. Året är 1976 och loktillverkaren ASEA försöker komma in på den amerikanska marknaden. Ett av SJ:s beställda Rc4-lok ”lånas” av ASEA och anpassas för amerikanska förhållanden med dess annorlunda strömsystem med mera, dessutom med automatkoppel och en horisontell balk ovanför kopplet för att minska risken att fordon kan tränga in i hytten vid eventuella olyckor.

Loket användes i reguljär trafik mellan New York och Washington. Proven utföll väl och det resulterade i att Amtrak lät bygga ett antal lok på licens, anpassade för deras önskemål. Dessa lok fick beteckningen AEM7.

Efter utförda prov kom loket tillbaka till SJ i Sverige, målades om i sedvanlig brandgul färg och fick littera Rc4 och nummer 1166. Loket finns kvar i dag och ägs av Green Cargo.

Foto: Ulf Smedbo.

 

2023-11-15T08:18:43+01:002023-11-15|Historia, Järnväg, järnvägshistoria, Lok, Tåg, Trafik, Veterantåg|
Till toppen