Ledarskap och arbetsmiljö
Nytt år. Vi önskar ett riktigt gott 2024 för er alla. Dags att tänka kompetensutveckling? Vi vill idag flagga för två öppna kurser på tema ledarskap respektive arbetsmiljö.
Utvecklande Ledarskap (UL) är en utbildning/utvecklingsresa inklusive 360-mätning för alla som vill bli bättre ledare, oavsett hur bra man redan är och oavsett om man är ny som ledare eller “en gammal räv”. Även för dig som leder andra exempelvis i en förening eller som konsult. Eller faktiskt leder dig själv i livet eller som ensamföretagare. Kursdagar 28 februari – 1 mars på internat med fortsättnings- och fördjupningsdag 12 april 2024. Plats: Hotell Ullinge mellan Eksjö och Nässjö. Deadline för anmälan 5 februari 2024. Mer information, inklusive utlåtanden från tidigare deltagare, finns här: https://www.atheragram.se/UL-var2024
Bättre Arbetsmiljö (BAM) är en arbetsmiljöutbildning som ger de grundläggande kunskaper som krävs för att arbeta aktivt med arbetsmiljön. Kursen omfattar en mängd områden från trivsel till säkerhet, friskfaktorer och riskfaktorer, lagar, regler och samverkan. Kursen ger dig trygghet i att veta vad som krävs av dig och organisationen, verktyg för att såväl finna som hantera risker, insikter i hur du kan arbeta förebyggande och kunskap om var du finner den information du behöver. Kursdagar 5 mars, 7 mars och 12 mars 2024. Plats: Hotell Högland i Nässjö. Deadline för anmälan 5 februari 2024. Mer information finns här: https://www.atheragram.se/BAM-var2024
Båda kurserna arrangeras av Atheragram Ledarskap som är ett av varumärkena i Solberga station AB.
(Bild: Pixabay/Peggy_Marco)
Stort tack för i år!
Vi vill gärna avsluta årets sista nyhetsbrev med ett stort och varmt TACK till alla er kunder, samarbetspartners, leverantörer och andra kontakter. Vi är så tacksamma för alla goda relationer och samarbeten och för att vi får bidra. Vi önskar er en riktigt fin jul- och nyårshelg och ser fram emot 2024 med tillförsikt och förväntan.
Även om vi kommer att ha koll på mejl fortlöpande så kommer vi att vara en del lediga under jul- och nyårshelgen så här på bloggen blir det nu tyst ett tag. Vi återkommer framåt 10 januari med nästa inlägg.
Bild: Pixabay/draconianimages.
Förlängt stöd till arbetsmiljöutbildning
Du vet väl om att du kan söka stöd till arbetsmiljöutbildning om du anlitar oss för att hålla den?
Solberga station AB är av Afa godkända anordnare av arbetsmiljöutbildningar. Det innebär att ditt företag kan få ekonomiskt stöd vid utbildningsinsatser där chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud på arbetsplatsen deltar tillsammans. Det är Afa Försäkring som hanterar ansökningar och stödet är i form av en delfinansiering av den utbildningskostnad företaget har. Nu har stödet förlängts så att man kan söka för utbildningar som slutförs till och med 2024-06-30.
Vi bistår dig gärna i att ta fram den utbildning som är bäst för just er. Stödet gäller för såväl grundläggande utbildning som vidareutbildning. Det kan även vara riktad utbildning kring exempelvis riskbedömningar, organisatorisk och social arbetsmiljö, hälsofrämjande ledarskap eller säkerhetskultur. Det kan vara fysiska eller digitala utbildningar. Läs mer här.
Nytt nyhetsbrev ute
Idag har vi skickat ut ett nytt nyhetsbrev skickats ut. I det förmedlar vi några erbjudanden från oss, nya lagar och regler samt vårt varma tack för i år. Nyhetsbrevet kan du läsa här.
Om du vill prenumerera på nyhetsbrevet så att du får det direkt i inkorgen så fyller du i din mejladress i det gula fältet du hittar längst ned på hemsidan här. Kom ihåg att bekräfta din mejladress i det mejl du får efter registrering.
Nyhetsbrevet skickas generellt ut en gång i kvartalet och innehåller information om nya lagar inom järnväg och andra inspel för reflektion på dessa områden. Vi berättar också om nyheter hos oss eller i våra tjänster, när sådana finns.
Varmt välkommen!
Öva i VR-miljö
Idag delar vi en liten film. Det är Jonas Karlsson på Nässjöakademin som filmat vår konsult Michael Carlsson med VR-glasögon som testar läget i en nyhet: Oskar och Mathias, två elever från Nackaakademin, utvecklar just nu tillsammans med Michael och aktörer på Nässjöakademin olika möjligheter att öva på exempelvis bangårdsarbete i VR-miljö. Spännande!
Den vikta godsvagnen i Storuman
På tema järnvägshistoria skriver vi idag om den vikta godsvagnen i Storuman.
En godsvagn är ju konstruerad för att klara stora laster, i första hand utbredda laster över hela vagnens längd men naturligtvis också för att klara punktlaster. På bilden ser vi en vagn där ramen har knäckts, vad som orsakade det lär vi aldrig få veta. Det finns inga synliga skador i vagnens ändar, det verkar alltså inte som att vagnen har blivit påkörd. Bilden är från 1973 och från Storuman. Vagnens nummer var SJ Om 21-74-361 7 933-7.
I ett dåtida SJ-dokument, SJH 636.1 SJ godsvagnar, utgåva 1 från år 1971 framgår att vagnen som mest fick lasta 21,5 ton om lasten åtminsone var utbredd på nio meters längd. Med lasten koncentrerad på 1,5 meter så hade lasten fått vara 14 ton. Det största tillåtna hjultrycket för ett fordon på vagnens lämmar och golv var 2 ton.
Det har nu snart gått 50 år. Vi lär aldrig få veta på vad som orsakade att denna vagn knippade sig.
Foto: Ulf Smedbo.
Arbetsmiljö på spåret
Igår höll vi arbetsmiljöutbildning med ett gäng blivande kontaktledningstekniker. Arbetsmiljö – livet på jobbet. Hur vi lever och verkar tillsammans så att alla är säkra, mår bra och presterar väl. Viktigt område för oss alla. Extra vikt lades vid tre områden:
- Vilka rättigheter och skyldigheter jag själv har som anställd när det gäller arbetsmiljön.
- Den egna hälsan och vikten av att ta hand om sig själv för att må bra, hålla och jobba säkert.
- Ergonomi – att arbeta på ett för kroppen hälsosamt sätt i ett tungt och ansträngande yrke.
Efter att ha hälsat dem välkomna till järnvägsbranschen så hejar vi nu på dem och hoppas vi att de ska få en bra karriär i ett yrke som så väl behövs där ute.
Amtrak X 995
Tema järnvägshistoria handlar idag om Amtrak X 995.
Ett Rc-lok med amerikansk Amtrak-målning, märkt X 995, dessutom på Sävenäs lokstation i Göteborg. Året är 1976 och loktillverkaren ASEA försöker komma in på den amerikanska marknaden. Ett av SJ:s beställda Rc4-lok ”lånas” av ASEA och anpassas för amerikanska förhållanden med dess annorlunda strömsystem med mera, dessutom med automatkoppel och en horisontell balk ovanför kopplet för att minska risken att fordon kan tränga in i hytten vid eventuella olyckor.
Loket användes i reguljär trafik mellan New York och Washington. Proven utföll väl och det resulterade i att Amtrak lät bygga ett antal lok på licens, anpassade för deras önskemål. Dessa lok fick beteckningen AEM7.
Efter utförda prov kom loket tillbaka till SJ i Sverige, målades om i sedvanlig brandgul färg och fick littera Rc4 och nummer 1166. Loket finns kvar i dag och ägs av Green Cargo.
Foto: Ulf Smedbo.
Motivationsskalan
Vad är det egentligen som driver människors motivation? Idag finns det massor av forskning på det området, ur en mängd olika perspektiv. Vi tänkte idag förmedla en modell.
Self-Determination Theory – SDT (Självbestämmandeteorin – SBT) är en s.k. makroteori (ser på helheten och analyserar faktorer som påverkar i stort) som bygger på andra teorier som exempelvis Cognitive Evaluation Theory, Social Cognitive Theory och Competence Motivation Theory.
Med grunden i SDT har psykologerna Edward L. Deci och Richard Ryan utvecklat forskning kring skillnaderna mellan inre och yttre motiv. De lade fram tre behov människan har som driver motivation: kompetens (att kunna och klara av), autonomi (självbestämmande) och tillhörighet (socialt i grupp).
Utifrån dessa teorier har sedan modellen ”Motivationsskalan” uppstått. Den tänkte vi berätta om idag, och vår beskrivning utgår från ledarskapsforskaren Stefan Söderfjälls beskrivning i boken ”Behovsanpassat ledarskap”.
Se bilden. Till vänster finns ”Ingen motivation” och då sker heller inte så mycket. Vi lägger inte mer tid på den spalten.
I kommande två spalter har vi ”Kontrollerad motivation”. Dessa drivs av yttre faktorer.
”Yttre motivation” handlar om piska och morot. ”Ge mig din plånbok annars skjuter jag” är exempel på piska. Det finns en icke önskad konsekvens. Om det sen visar sig att det är en vattenpistol så kanske konsekvensen inte blir så stor och då vill jag inte ge bort min plånbok. Morot kan vara ”Om du gör X så får du 100 kronor”. OK, jag vill ha konsekvensen pengar så jag ställer upp. Sen visar det sig kanske att jag inte får de där pengarna, dvs. konsekvensen försvinner, och då vill jag inte göra X heller.
Nästa steg är ”introjicerad motivation”. Visserligen kommer känslan inifrån oss men den är ditplacerad av sådant vi fått med oss i bagaget, skulle man kunna säga. ”En bra människa ställer upp”, ”så gör man inte” och liknande. Här motiveras jag kanske av ett göra på ett visst sätt ”annars får man skämmas” men om konsekvensen skämmas försvinner (eller så spelar det kanske ingen roll vad jag gör, jag får skämmas ändå…) så försvinner också motivationen.
I de högra spalterna finner du ”Autonom motivation”. Dessa drivs av inre faktorer.
”Integrerad motivation” kan för all del också komma utifrån i form av värderingar vi fått med oss hemifrån eller ideal att leva upp till, men här har jag ändå själv fattat ett beslut att leva efter dessa värderingar och ideal då de fungerar för mig och driver mig. Samtidigt finns konsekvens även här: om jag gör så här så stämmer det överens med mitt högre syfte, men om det högre syftet försvinner så tappar jag också motivationen, även om jag kanske håller ut längre.
Det som mest motiverar oss människor är ”inre motivation”. Tänk dig en situation när du gjort något och kom in i flow. Du har roligt, du är intresserad, du upptäcker och utforskar och leker fram det du gör – på arbetet eller privat. Tiden försvinner och du är här och nu. Det finns ingen konsekvens så det finns inget som kan tas bort och därmed sänka motivationen heller.
För oss som människor, och för chefer och ledare, gäller det att sträva efter så mycket autonom motivation som möjligt. Vad är det som driver din egen autonoma motivation?
(För dig som vill läsa mer om flow så har vi skrivit ett blogginlägg om tidigare, det finner du här.
Bild: Solberga station AB