Ledarskap – Det betyder mycket för att ta grupper och företag till framgång.
Det gäller såväl lagbasar och teamledare längst ut i den operativa verksamheten som produktionsledare och enhetschefer samt företagsledning. Hjälps vi åt att leda och leder vi åt samma håll?
Vi erbjuder ledningsstöd av olika slag: chefsstöd individuellt eller i grupp – för egen utveckling eller t.ex. i framtagning av ledningsprocesser – och ledarskapsutbildning på olika ledningsnivåer är två exempel.
Vill du bolla frågor kring hur ert ledningssystem ser ut eller hur ni kan utveckla ledarskapet på företagets olika nivåer så hojta till på oss, vi hjälper gärna till.
Så här i höstmörkret behövs lite sol o värme
Här kommer en bild från en musei-körning med SSJF år 2016.
(Godkännande av publicering från tidigare ordförande Bengt Melin.)
Alla människor har drivkrafter och bromskrafter
Drivkrafter är det som gör att vi strävar vidare – sådant som intresserar och motiverar oss och som vi tycker är roligt, kärlek av olika slag. Bromskrafter är det som gör att vi håller oss tillbaka – huvudsakligen rädslor av olika slag men också våra egna tankar om våra tillkortakommanden.
Moder Teresa lär en gång ha sagt: ”Jag kommer aldrig att gå på möten där man protesterar mot krig. Men om du har ett fredsmöte, då vill jag gärna bli bjuden.”
Det är en väldig skillnad i attityd och energi mellan att delta på ett fredsmöte visavi att gå på ett protestmöte mot krig. Läs citatet högt för dig själv, känner du skillnaden?
”Nu får vi akta oss så att inte…” är kommunikation ur bromskrafter medan t.ex. ”tänk vad härligt det skulle vara om…” mer bottnar i drivkrafter. Shoppingdagen ”Black Friday” bottnar i rädslor för det gäller att passa på att handla just den där dagen annars är det för sent för det låga priset. Resebyråer kommunicerar mer ur drivkrafterna i sina filmer med ljuva sandstränder och klarblå av och mysiga stunder med nära och kära.
Det kan vara värt att fundera kring för egen del: när jag kommunicerar, gör jag då det utifrån kärlek eller rädsla?
Nyheter från Transportstyrelsen
Ändrade undersökningsintervall vid olika ålder och en mer omfattande hälsokravställning som uppmärksammar fler hälsoområden än föregångaren BV-FS 2000:4.
För lokförare med lokförarbevis samt för tjänstgörande personal ombord på tåg gäller fortsatt andra hälsokrav än dessa.
Vi gillar järnväg. Vi gillar spår.
På spår om i lok eller vagn. Bredvid spår om gående. Viktigt.
Trevlig helg!
Det här med förändringar är ibland ett knepigt område
Arbetsställning
Man får inte alltid välja arbetsställning själv, grejorna sitter där de sitter.
Calle (bilden) och Jonas (fotograf) ute på uppdrag med att få igång ett lok åt en kund.
Här återmonteras generatorn som var nedtagen.
Vart är du på väg?
I ditt arbete, i verksamheten, i företaget?
Vi bistår gärna i arbete kring visioner och mål av olika slag – för individ, grupp och organisation.
Kontakta oss för mer information.
Personlig effektivitet förväntas vi alla sträva efter, inte minst på arbetet.
Vad är då personlig effektivitet? Vi använder definitionen ”Att använda sina resurser så att de når bäst verkningsgrad på rätt områden”.
Våra resurser handlar om vår kraft, vår ork, vår lust och våra styrkor i form av t.ex. kompetens och attityd. Vi behöver lära känna oss själva så att vi vet vad vi vill, kan och klarar av så vi har koll på våra resurser. Tid, pengar, verktyg och stöd av andra människor är också resurser vi kan behöva ha koll på.
Bäst verkningsgrad handlar om hållbarhet, skulle man kunna säga. Det gäller att få ut så mycket som möjligt av sina resurser men på ett sätt som håller över tid. Vi kan t.ex. jobba dygnet runt i tre dagar men sedan är vi slut och behöver sova tre dagar och då var verkningsgraden ganska dålig. Bättre hade varit att fördela tid och ork på ett annat sätt. Samma gäller exempelvis vår budget hemma: att festa upp alla pengarna första fyra dagarna efter lön och sedan inte ha något alls att leva på är dålig verkningsgrad i användandet av vår budget.
Rätt områden handlar om vision och mål och om att vara proaktiv. För att vi ska veta vad som är rätt handling att utföra så behöver vi veta vad handlingen ska leda till. Proaktivitet är att aktivt förebygga en aktivitet, att agera på ett på förhand genomtänkt sätt. Exempel: Vi vill åka tåg till Rom. Det proaktiva sättet är då att ta reda på vad som krävs för att åka tåg till Rom (tider, biljetter, pass, anslutningsbuss…). Så tar vi oss till tågstationen och där låter vi alla tåg som inte går till Rom passera och fokuserar på att ta just det tåg som leder dit vi ska. Samma sak på en arbetsplats: vi ska göra insatser som tar oss dit visionen och målen är satta och låta annat passera, då är vi proaktiva. Och rätt områden handlar då om att veta vart man ska.
När vi känner oss själva, tänker långsiktigt och vet vart vi ska så har vi stora möjligheter att vara effektiva.