Nya bilar för hållbart resande

Vi reser väldigt mycket och för att vara tillgängliga vid alla tidpunkter på alla platser i alla väder som våra kunder efterfrågar så reser vi i regel med bil. Vi har nu investerat i nya bilar för att klara kommande uppgifter och har valt en bilmodell som lever upp till Euro 6-kraven och som dessutom som en av hittills få bilar är godkända att köras på rent HVO100-bränsle, alltså helt fossilfritt bränsle framställt av skogsråvara.

Vi kommer därmed att klara kraven för miljözon 2 även efter 2022 då utsläppskraven skärps ytterligare.

2019-06-17T11:13:47+02:002019-06-17|Arbetsmiljö, Kunder, Nyheter|

Järnvägsfrukost

I fredags morse (17/5) var det dags för järnvägsfrukost på Hotell Högland i Nässjö. Arrangör var Nordic Infracenter, som vi på Solberga station AB är en av finansiärerna i då vi tycker att det är viktigt att utveckla och stötta den nationella järnvägssektorn.

Temat för frukosten denna gång var den pågående utredningen om en ev. flytt av basunderhåll från Infranord till Trafikverket samt ny mätteknik för bättre underhåll av spåren/banan.

Läs mer här: https://www.nordicinfracenter.se/2019/05/ny-matteknik-och-utredning-om-basunderhallskontrakt-pa-agendan/

2019-05-21T08:28:07+02:002019-05-21|Järnväg|

Hållbarhet hos oss!

”Hållbart företagande, hållbara affärer, hållbar utveckling.” Vad handlar det om? Jo, om att sträva efter att inte tillfredsställa sina behov på andras bekostnad, i nutid eller i kommande generationer, eller på bekostnad av andras möjligheter att tillfredsställa sina behov. Ur många olika perspektiv. På det temat har vi i två dagar varit på workshop ihop med 16 andra företag inom ramen för Growkomp, ett gemensamt företagsutvecklingsprojekt.

Vi på Solberga station AB anser att det är viktigt med hållbarhetsarbete. Att ha omtanke om människor, djur, natur och miljö. Vi vill vara en god del av helheten, samverka och verka på ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart sätt. Vi vill göra positiv skillnad på många olika sätt; i våra tjänster och produkter och i våra arbetssätt och relationer. Vi vill vara en aktiv part i samhället och bidra till en hållbar bransch med vår kompetens och våra innovationer.

Så nu tar vi extra tag i vårt hållbarhetsarbete och kommer att lägga extra fokus på det under kommande halvåret, både kopplat till Agenda 2030 och till olika mål och mätmetoder. I förhoppningen om att vi ska hitta sätt att ge mer än vi tar av de olika resurser som finns så att vi skapar något bra både på kort och lång sikt.

Du som kund, leverantör eller annan intressent är välkommen att ge oss inspel på sånt som just du tycker är viktigt när det gäller hållbarhetsarbete.

På bilden ser vi Anna Carendi (Diya Consulting), Jenny Jakobsson (Adlignum) och i bakgrunden vid bordet Patrik Sundberg (Sundberg Sustainability) som tillsammans ingår i Hållbarhetsteamet och som ledde våra övningar dessa dagar.

2019-05-15T15:20:47+02:002019-05-15|Arbetsmiljö, Ledarskap|

Beslut om det fjärde järnvägspaketet är fattat!

Syftet med det fjärde järnvägspaketet är att skapa bättre förutsättningar för ett gemensamt europeiskt järnvägsområde utan tekniska, administrativa och rättsliga hinder mellan länderna.

Paketet kan delas upp i två delar: en teknisk och en politisk. Den tekniska handlar om driftskompatibilitet och säkerhet. De politiska handlar om marknadstillträde och regler för behöriga kollektivtrafikmyndigheter samt definition av roller/ansvar för funktioner för järnvägssystemets primära aktörer (järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare).

Nu ska det implementeras och det arbetar Transportstyrelsen med. Omfattande arbete, nationellt och internationellt, som för Sveriges del ska det vara klart 16 juni 2020.

 Läs mer här: https://transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-jarnvag/eu-lagstiftning/eus-jarnvagspaket/fjarde-jarnvagspaketet/

2019-05-14T10:27:39+02:002019-05-14|Järnväg, Nyheter|

Margareta på industrigolvet!

Vi på Solberga station AB arbetar huvudsakligen som expertkonsulter i järnvägsbranschen. Sen finns det områden vi arbetar med som är mer branschoberoende, som t.ex. ledarskap och arbetsmiljö.

Idag har Margareta Carlsson varit ute i industrin inför ett uppdrag på temat: Samverkan i teamen, vilket också inkluderade rundvandring i lokalerna. ”Det är alltid lika roligt att vara ute och besöka verksamheten och uppleva saker och ting där det händer”.

2019-05-09T14:59:18+02:002019-05-09|Kunder, Ledarskap, Utbildning|

Tips för god arbetsmiljö vid truckservice

Vi på Solberga station AB samarbetar med Dendro Lyft AB som har 40-års erfarenhet av tillförlitliga lyftbockar för tunga fordon och industriella lyftlösningar. Mobila lyftanordningar, stationära lyftlösningar för tåg, takarbetsplattformar, hjulsvarvar och mycket mer.

Vi arbetar som underkonsulter åt Dendro Lift AB som utbildare inom truck, lyft, travers och fallskydd och arbetsmiljörelaterade frågor på dessa områden. På järnvägsområden runtom i landet finns gott om maskiner och teknisk utrustning av det slaget.

Idag vill vi slå ett slag för Dendro SS2 – en unik lyft för att skapa en säker och ergonomisk arbetsplats för service av stödbenstruckar/staplare.

Du behöver inte längre sitta i en låg obekväm arbetsställning för att serva en staplare, eller hissa upp den en med saxlyft vilket varken ger full stabilitet eller fri åtkomst till alla sidor. Istället kan du använda Dendros SS2-lyft.

Dendros SS2-lyft är specialutvecklad för att säkert, snabbt och enkelt kunna lyfta en staplare för enklare åtkomst av motor, batterier, bromsar och hjulupphängning. Lyften har tagits fram tillsammans med några av världens ledande truckleverantörer, vilket säkerställer att den uppfyller alla de krav som ställs för trygg och effektiv service av staplare och stödbenstruckar.

Kika på de här filmerna som både visar och ger information:
Dendros SS2 lyft – 2,5 min film inkl. information
Dendros SS2 lyft – 30 sek kortverion

 

2019-04-22T14:14:27+02:002019-04-23|Arbetsmiljö, Nyheter, Personsäkerhet, Truck och lyft|

Roligt med innovation

I december genomförde vi i samarbete med Innovation 360 en innovationsmätning i samband med att vi ingår i ett företagsutvecklingsprojekt som löper från hösten 2018 fram till årsskiftet 2019/2020. Såväl vi själva på företaget som våra kunder, samarbetspartners och leverantörer svarade på ett större antal frågor designade att mäta vår innovationsförmåga ur ett flertal olika perspektiv. För att se vad vi är bra på och vad vi behöver träna mer på.

Idag deltog vi på Growkomp-träff och där berättade man att av de företag man nu mätt i den här omgången kom vi på tredje plats gällande innovationsförmåga. Gott resultat som i sin tur gav oss en fin tavla. Kul!

Nu fortsätter vi skapa för våra kunders bästa.

2019-02-02T14:40:52+01:002019-01-30|Nyheter, Om oss på företaget|
Till toppen